شبکه هوشمند چیست؟
- شبکه هوشمند یک شبکه مخابراتی مستقل از سرویس است ، یعنی هوشمندی از بطن تجهیزات
سوئیچ خارج شده و در گرههای کامپیوتری که دریک شبکه گسترده شده اند قرار گرفته است.
- شبکه هوشمند یک شبکه دیگری است که مبتنی برشبکه های جاری برای تسهیل درمعرفی سرویس های جدید ساخته شده است.
- شبکه های مخابراتی از انتقال دهنده صرف اطلاعات به سمت پردازش هوشمندانه اطلاعات
پیشروی می کنند.ولي تجهيزات سوئيچ SPC فقط قادر به تامين سوئيچينگ بوده و نمي تواند پردازش هوشمندانه را انجام دهد.
با تامين شبكه سيگنالينگ SS7 وپايگاه داده حجيم ومتمركز براي شبكه هوشمند فقط كافي است وظيفه كنترل رااز وظيفه سوئيچينگ جدا نمود.به عبارت ديگر تاكنون وظيفه كنترل در مراكز سوئيچ پخش شده بود وحالا توسط شبكه هوشمندد تحت عنوان SCP متمركز مي شود.
دلایل پیدایش شبکه IN
• تنوع و قابلیت های متفاوت سوئیچ های موجود.
• برداشت های مختلف از یک سرویس توسط سازنده ها.
• محدودیت سوئیچهای موجود درافزایش درخواست سرویس.
• صرف زمان و هزینه زیاد برای ارائه یک سرویس جدید.
مزایای شبکه هوشمند:
• اصلی ترین فایده شبکه هوشمند توانایی در بهبود سرویس های موجود وتوسعه منابع جدید برای درامد است.
مزایا دیگر شبکه هوشمند :
• استفاده از استانداردهای باز و استقلال از سازنده ها
• ایجاد و گسترش سریع سرویس
• تامین سرویس های منطبق با نیازمندیهای مشتریان
• مدیریت متمرکز برسرویسها
• انطباق سرویس با نیاز بازار و منبع مناسب برای رقابت در بازار رقابتی
• برقراری فرصت جدید برای کسب وکار
انواع شبکه های هوشمند:
• شبکه هوشمند سعی دارد تمامی خواسته های حال وآینده شبکه های مخابراتی را تامین کند.
1. شبکه FIN برای شبکه تلفن ثابت PSTN
2. شبکه WIN برای شبکه تلفن همراه PLMN
3. شبکه IPIN برای شبکه دیتا
پروتکل های IN
• پروتکل TCP/IP برای تبادل اطلاعات بین گره های کامپیوتری در شبکه بانک
برای تبادل اطلاعات بین عناصر شبکه SS7 با عناصر شبکه بانک اطلاعات:
• پروتکل INAPتوسطITU-T
• پروتکل Core INAP توسط ETSI برای شبکه PSTN وپروتکل CAP برای شبکه GSM-PLMN
• پروتکل WIN توسط ANSI برای شبکه CDMA-PLMN
استاندارد های IN
توسطITU-T استاندارد های مورد استفاده در INAP تحت عنوان مجموعه توانمندی ها یا Capability Sets که نتیجه بررسی خواسته های مشتریان ونیازهای اپراتورها است ارائه شد:
• درسال 1992 استاندارد CS1 منتشر شد که اهداف آن عبارت بود از:
ارائه 25 سرویس برای شبکه PSTN
طرح یک شبکه واحد
• درسال 1997 استاندارد CS2 منتشر شد که اهداف آن عبارت بود از:
مدیریت بر اینترفیس ها
ارائه سرویس برای شبکه بیسیم
• درسال 1999 استاندارد CS3 منتشر شد که اهداف آن عبارت بود از:
ارائه سرویس برای ISDN و Internet
• مدیریت برسرویسها
• مدیریت بر منطق سرویس
• مدیریت بر دیتای سرویس
• مدیریت بر شبکه و نگهداری آن
• مدیریت براطلاعات مشترکین
• مدیریت بر اطلاعات سیستم
• مدیریت بر عملیات مسیریابی
• مدیریت بر شارژینگ
• Client برای SMP بوده ومحیطی راحت برای دسترسیبه بانک اطلاعاتی و کنترل SMP توسط اپراطور ایجاد می کند.
• به مجموع SMAP وSMP ،
SMS-service management system گفته می شود.
SCEP-service creation environment point
محلی است که می توان درخواست های جدید مشتریان را طراحی وآزمایش کرد:
• ایجاد سرویس های جدید
• آزمایش و شبیه سازی سرویس ها
• اصلاح یا ارتقاء سرویس ها
این قسمت که SRP(service resource point) نامیده می شودوظیفه مدیریت برمنابع زیررابرعهده دارد:
• تشخیص صدا
• دریافت ارقام
• تبدیل پروتکل
• صندوق صوتی یا صندوق فاکس
• مدارات کنفرانس
SSP-service switch point
این نقطه محلی است که از طریق شبکه های PLMN,PSDN,PSTN ،...به شبکه IN دسترسی داریم.
• درخواست های سرویس های IN را تشخیص می دهد.
• این درخواست ها رابه سمتSCP ارسال نموده وبا آن تبادل اطلاعات می کند.
• به درخواست های SCP پاسخ می دهد.
• مکالمات مشترکین را دریافت می کند.
• وظایف اصلی برقراری یک ارتباط مانند call holding وcall steup را انجام می دهد.
• عنصر اصلی شبکه بوده و کنترل سرویس را بر عهده دارد.
• پرسشهای ارسالی از SSP رادریافت کرده واز بانک اطلاعاتی نتایج را گرفته ودر اختیار SSP قرار می دهد.
• متناسب با رخدادهای ارسالی از SSP سرویسهای مختلفی را راه اندازی کرده ودستورات کنترل مکالمات را براساس سرویسها به SSP ارسال می کند.
• مکالمات وشارژینگ را کنترل می کند.
• ترافیک مکالمات را کنترل می کند.
• اطلاعات مربوط به سرویس ها و مشترکین را نگهداری می کند.
• پرسش های ارسالی از SCP رادریافت نموده واز بانک اطلاعاتی نتایج را گرفته ودر اختیار SCP قرار می دهد.
سرویس های پایه:
ACC- Account card calling
مشترك اين سرويس داراي يك شماره كارت منحصربه فرد است.
براساس تفسير ارقام (مسير يابي مي تواند هوشمند يا غيرهوشمند باشد)عمل كند.
ويژگي هاي اين سرويس عبارت است از:
• هزينه مكالمه ازحساب واعتباركارت كسر مي شود.
• مي توان بر حسب کدهای مفصد محدودیت اعمال نمود.
• مانده حساب کارت به مشترک اعلام می شود.
• محدودیت استفاده برحسب زمان یا مبلغ مانده حساب.
• لیست سیاه.
این سرویس قابلیت انعطاف در مسیریابی وشارژمعکوس رابراساس شرایط مختلف مورد تقاضا ارائه می دهد.
درواقع مشترک این سرویس میپذیرد که هزینه مکالمات دریافتی به عهده اوست.
قابلیت مسیریابی مناسب موجب خدمات رسانی به موقع وسریع ونیزصرفه جویی اقتصادی میشود.
ویژگی های این سرویس عبارت است از:
• قابلیت تقسیم بندی هزینه شارژینگ بین مشترک مبداء ومقصد
• امکان غربال کردن (call screen) شماره های ورودی
• ایجاد محدودیت بر روی مکالمات ورودی
• پخش پیغام خوش آمدگویی با صدای خود مشترک
این سرویس یکی از سرویس های زیرگروه سرویس مکالمه انبوه(MSC-mass calling) است.در این سرویس جواب سوال اهمیت نداشته بلکه فقط رای و جمع آوری نظرات مورد توجه است.
ویژگی های این سرویس غبارت است از:
• امکان آمارگیری های مختلف
• امکان ارسال پیغام اختصاصی با صدای مشترک برای هر نظرسنجی
• امکان محدودیت تماس با این سرویس برای هر مشترک
• امکان غربال نمودن مشترکین
• امکان محدودیت زمانی برای تماس ها
• امکان محدودیت برروی تماس های ورودی
با وجود شبکه هوشمند وبااستفاده از امکانات شبکه عمومی PSTN می توان یک شبکه اختصاصی مجازی ایجاد نمود.
ویژگی های این سرویس عبارت است از:
• (Private numbering plane) شماره گیری اختصاصی
• سرویس های تکمیلی مانند call forward,call hold
• دسته بندی مشترکین با تخصیص امکانات مختلف برای هردسته
• کاربراین شبکه می تواند از هر نقطه ای در شبکه عمومی به شبکه اختصاصی خود (با تایید کلاس سرویس یا محدوده دسترسی خود) دسترسی داشته باشد.
این سرویس برای اپراتورامکان ارائه یک روش اقتصادی برای خدمات مشاوره ای ،عرضه محصول ، اطلاعات فروش و... رافراهم می سازد.
مکالمه با این سرویس دارای دو هزینه است که توسط مشترک خواهان پرداخت می شود: یکی هزینه مکالمه تلفنی که به مخابرات پرداخت می شودودیگری هزینه ارائه ارائه سرویس که بخشی ازآن به مخابرات وبخشی دیگر به سرویس دهنده می رسد.
ویژگی این سرویس عبارت است از:
• مشترک سرویس دهنده می تواند توسط یک یا چند روش دردسترس مشترکین باشد.
• موقعیت مکانی سرویس دهنده تاثیری برشمارهPRM ندارد.
• هزینه مکالمه PRM می تواند یک مبلغ ثابت ویا برحسب مدت مکالمه باشد.
• امکان ارسال یک شماره مجازی به روی نمایشگر مخاطب برای شناساندن نوع تماس
تغییر محل سکونت بدون نیاز به تغییر شماره
قابلیت اطلاع شماره جدید به دیگران از طریق پیغام های سیستم بصورت:
• برقراری اتوماتیک ارتباط با شماره جدید بدون پخش پیام در حالی که مشترکین شماره قدیم را شماره گیری می کنند.
• برقراری اتوماتیک ارتباط با شماره جدید همراه باپخش پیام در حالی که مشترکین شماره قدیم را شماره گیری می کنند.
• پخش پیام مربوط به تغییر شماره مشترک واعلام شماره جدید وقطع ارتباط
UPT-Universal personal telephony
این سرویس به مشترک این امکان را می دهد که به شماره های متعدد در نقاط و شبکه های مختلف توسط یک شماره منحصربفرد دسترسی پیدا کند.
قابل استفاده توسط شرکت هایی که تغییر مکان می دهند.
ویژگی های این سرویس عبارت است از:
• امکان محدودیت مکالمه برای تماس های ورودی و خروجی
• مدیریت برهزینه مکالمات و سقف تماسهای ورودی بصورت روزانه ،ماهیانه و...
• مشترک می تواند براساس زمان یا مکان ،تماس های ورودی را مسیردهی کند.
MAS-Mass calling
یک شماره به این سرویس اختصاص یافته وبه محض تماس با آن پیغامی مبنی بروارد کردن یک رقم برای تعیین اولویت پخش شده وپس ازآن این انتخاب ضبط شده و به شمارنده یکی اضافه می شود.
این سرویس مناسب برای ترافیک با حجم بالا است که بصورت لحظه ای وارد شبکه می شود و می تواند این ترافیک رابه یک یا چند مقصد مسیردهی نموده.
ویژگی های این سرویس عبارت است از:
• مسیردهی می تواند براساس زمان یا مکان مکالمه باشد.
• برقراری این سرویس نیازمند برقراری SS7 بین شبکه هوشمند وشبکه های مخابراتی است.
ادامه مطلب